Індивідуальний план баскетболіста
Відразу потрібно сказати, що самостійні тренування дадуть бажаний результат тільки тоді, коли вони проводитимуться регулярно і цілеспрямовано. Такі тренування необхідно включати в свою програму і розумно підібрані засоби для вдосконалення необхідних якостей баскетболіста. Процес самостійного тренування повинен відбуватися цілеспрямовано і його обов'язково необхідно планувати. В індивідуальному плані баскетболіста відображаються завдання самостійної тренування і способи і засоби для їх вирішення. Гравцям нижчих розрядів індивідуальний план складає тренер, а гравці вищих розрядів складають його спільно з тренером. Завдання і зміст індивідуального плану повинні бути пов'язані з загальнокомандним планом. Індивідуальний план є складовою частиною тренувального плану всієї команди. Залежно від поставлених завдань індивідуальні плани баскетболіста складаються:
- На невеликий відрізок часу. Наприклад, на літні канікули або на окремий відрізок часу перед змаганнями.
- На один рік.
- На кілька років. Це вже буде перспективний план, який складається на строк від двох до чотирьох років і навіть більше.
Зазвичай індивідуальний план складається на невеликий проміжок часу. Це свого роду контрольний документ, який дає можливість здійснювати самостійне цілеспрямоване вдосконалення майстерності баскетболіста. Гравцеві в такому плані вказують на конкретні завдання, нормативи та засоби, які він повинен досягти за допомогою самостійних тренувань. Наявність такого плану дає можливість тренеру перевірити ефективність підібраних засобів і методик, які необхідні для подальшого вдосконалення тренувального процесу.
Складаючи індивідуальний тренувальний план на конкретний період часу необхідно:
1. Провести всебічний аналіз рівня сьогоднішньої підготовки баскетболіста, його конкретні можливості, скрупульозно вивчити засоби та методику тренування, які він використовував до теперішнього часу, їх ефективність, а також з'ясувати в яких умовах гравець проводитиме тренування. Вивчивши і проаналізувавши матеріал підготовленості баскетболіста, а також його можливості, знаючи індивідуальні здібності гравця, необхідно розробити самі доцільні засоби і завдання, які дадуть можливість баскетболісту самовдосконалюватися протягом певного періоду часу.
2. Встановити терміни і контрольні нормативи для подальшої перевірки технічної та фізичної підготовки.
3. Після закінчення встановленого періоду часу самостійних тренувань зробити перевірку, яка покаже наскільки були правильними рекомендовані засоби. Провести всебічний аналіз і встановити чи покращилися результати і показники.
Приблизний індивідуальний план баскетболіста на період літніх канікул для вдосконалення технічної підготовки виглядатиме наступним чином:
Основна задача. Поліпшення техніки володіння тілом.
Засоби і методичні вказівки.
1. Під час проведення ранкової зарядки необхідно виконувати такі вправи:
а) виконувати комплекс вправ зі скакалкою,
б) пробігати короткі відрізки дистанції (5-10 м), змінювати ритм і напрям бігу, робити зупинки.
2. Проводити спеціальні тренування для поліпшення техніки володіння тілом. Для цього слід виконувати наступне:
а) вправи для поліпшення приставного кроку,
б) комплекс вправ з елементами зміни ритму бігу і його спрямування з подальшими зупинками.
3. При проведенні тренувань, в першій їх частини, обов'язково виконувати вправи і прийоми для вдосконалення прийомів техніки володіння тілом.
Контрольні нормативи. Встановити конкретний час для виконання певної вправи з елементами техніки володіння тілом, звертаючи увагу на правильність виконання прийомів. Наприклад, пробігати дистанцію 5х20 метрів, долаючи на своєму шляху встановлені перешкоди. Час встановлюється залежно від індивідуальних здібностей баскетболіста.
Основна задача. Удосконалення прийомів захисту.
Засоби та методологічні вказівки:
1. Виконувати комплекс вправ для вдосконалення пересування по ігровому майданчику.
2. Виконувати комплекс вправ для вдосконалення прийомів техніки володіння тілом 1х1 без м'яча.
3. Виконувати комплекс вправ 1х1 з м'ячем.
Контрольні нормативи. Встановити гравцеві кількість передач м'яча за одиницю часу. Наприклад, за 30 або 60 сек. виконуються передачі правою рукою, потім протягом того ж часу, лівою рукою. Встановити час для виконання комплексу вправ, в які включені елементи бігу та передачі м'яча на точність.
Основна задача. Удосконалення передач м'яча.
Засоби і методичні вказівки:
1. Освоїти комплекс вправ для вдосконалення передач м'яча біля стіни різними способами, використовуючи праву і ліву руки.
2. Виконувати вправи біля стіни, виробляючи передачу м'яча якомога швидше, при цьому постійно змінюючи спосіб передачі м'яча.
3. Освоїти комплекс вправ біля стіни з захисником.
4. Виконувати вправи з напарником, передаючи м'яч у постійному русі. Пересування виконувати на різних швидкостях.
5. Освоїти комплекс вправ спрямованих на удосконалення кидків м'яча в кошик разом з напарником, при цьому застосовувати різні способи передачі м'яча, дотримуючись при цьому точність і швидкість.
Основна задача. Удосконалення кидків м'яча із середніх дистанцій.
Засоби і методичні вказівки:
1. Освоїти комплекс вправ для вдосконалення кидків м'яча в поодинці.
2. Освоїти комплекс вправ для тренування двох гравців. Виробляти виконання кидків м'яча в стрибку і в русі окремими серіями з різних точок.
3. Освоїти комплекс вправ з пасивним і активним опором захисника.
Контрольні нормативи. Встановити відсоток попадання м'яча з певного числа кидків в кошик.
Підбиття підсумків.
1. Привести коротку характеристику гравця, при цьому необхідно вказати на ті якості, які гравцеві треба в першу чергу вдосконалювати. Наприклад: гравець погано володіє основними прийомами ведення м'яча, мало рухливий, слабо володіє тілом, особливо при зміні напрямку бігу, тому свої індивідуальні дії баскетболіст виконує недостатньо добре. При виконанні різних технічних прийомів з м'ячем баскетболіст дуже часто виконує одноманітні передачі м'яча, гравець неточно виконує кидки із середніх дистанцій в стрибку і в русі.
2. На даному етапі необхідно поліпшити:
- Вдосконалення швидкості пересування,
- Точність кидків по кошику з середніх дистанцій, при наявності захисника,
- Виконання передач м'яча в русі на ігровому майданчику на різних швидкостях,
- Пересування приставним кроком.
Підбір конкретних вправ і їх кількість в першу чергу залежать від індивідуальних здібностей окремого гравця, ступеня його підготовки. У завданнях необхідно вказувати тільки ті завдання, які необхідно вирішити в першу чергу. Само собою зрозуміло, що і кожен баскетболіст повинен постійно вдосконалювати свої улюблені прийоми і покращувати свою фізичну форму. Без усього цього з нього не виросте справжній майстер.